Mutiara Wahyu

Bab 12 Iblis Dan Seksaannya


                Adapun Iblis tidak mengakui dosanya tidak menyesalinya tidak mencela dirinya dan tidak segera bertaubat malah putus asa dari rahmat  Allah dan sombong. Barangsiapa seperti Iblis, Allah tidak akan menerima taubatnya. Dan siapa seperti Adam, Allah terima taubatnya. Dosa dari syahwat masih boleh diampunkan tetapi dosa dari kesombongan tidak akan diampunkan. Maksiat Adam adalah dari syahwat. Sedangkan maksiat Iblis datang dari kesombongannya.

                Saudaraku, jika engkau ingin selamat dari Iblis mohonlah perlindungan dari Allah SWT.

                Allah berkata, “Aku terima taubat mereka selama mereka (umat Adam) selama mereka masih hidup.” Adam berkata lagi, “Tambahilah aku.” Allah berkata lagi, “Aku ampuni mereka dan aku tidak mengira segala dosa yang dilakukan.”
               
Kemudian Iblis berkata, “Ya Tuhanku, Kau jadikan utusan kepada manusia dan Kau beri kitab. Maka siapakah utusanku dan apakah pula kitabku?” Allah berkata, “Utusanmu tukang tenung dan kitabmu perangai buruk, hadismu bohong, Quran-mu syair, tukang azanmu seruling, masjidmu pasar, rumahmu adalah di tandas, makananmu sesuatu yang tidak diserta dengan nama-Ku, minumanmu adalah yang memabukkan dan perangkapmu adalah perempuan.”

0 comments: