Mutiara Wahyu

Bab 14 Menyempurnakan Solat Dengan Khusyuk


Diriwayatkan dari Hasan bahawa Nabi SAW bersabda:
“Solat lima waktu ibarat sungai yang banyak airnya mengalir pada tiap-tiap seorang kamu. Setiap hari ia mandi di situ lima kali. Apakah ia masih kotor?” Yakni solat itu membersihkan dosa. Kecuali dosa besar. Jika solat dilakukan dengan hati khusyuk dan hadir. Jika tidak, maka solat itu ditolak.
               
Rasulullah SAW bersabda:
“Barangsiapa solat dua rakaat. Hatinya tidak ingat sesuatu pun tentang dunia, maka dosanya yang terdahulu diampuni.”

                Nabi SAW bersabda:
“Barangsiapa solatnya tidak boleh mencegah kekejian dan kemungkaran, maka dia hanya bertambah jauh dari Allah.”
               
Bakar bin Abdullah berkata, “Hai manusia, jika kau ingin masuk pada Maulamu tanpa izin dan bicara pada-Nya tanpa penterjemah, tentu akan dapat.” Ditanyakan, “Bagaimana caranya.” Dia berkata, “Sempurnakan wudhukmu, masuklah mihrabmu, maka kau telah masuk pada Maulamu tanpa izin dan bicara pada-Nya tanpa penterjemah.”

Dirawikan dari Hatim al-Ashom. Dia ditanya tentang solatnya. Maka dia menjawab, “Ketika tiba solatku sempurnakan wudukku, aku pergi ke tempat solat, aku diam sejenak kerana hendak mengumpulkan seluruh jiwaku, lalu ku dirikan solat. Aku jadikan kaabah di depan mataku, sirat di bawah tapak kakiku. Syurga di kananku, Neraka di kiriku, malaikat maut di belakangku dan ku kira itu solatku yang terakhir, kemudian aku berdiri di antara berharap dan takut, aku takbir dengan bersungguh-sungguh, membaca dengan tartil, rukuk dengan tawadhuk, sujud dengan khusyuk, aku duduk tahiyat awal dan akhir dengan ikhlas dan aku tidak tahu apakah solatku diterima atau tidak.”
Ibnu Abbas ra berkata, “Solat dua rakaat dengan khusyuk adalah lebih baik dari solat sepanjang malam tetapi hati lalai.” Rasulullah SAW bersabda:
“Akan tiba di akhir zaman di mana umat Islam dating ke masjid mereka membincangkan hal dunia.  Jangan kau ikuti mereka. Allah tidak memerlukan mereka.”

Tangan Amr bin Dzar digigit oleh sesuatu. Beliau seorang zahid dan abid. Lalu doctor berkata padanya, “Tanganmu mesti dipotong.” Amr berkata, “Silakan.” Lalu tabib berkata, “Potonglah dia!” Mereka berkata, “Kami tidak sanggup memotongnya kecuali mengikatnya dengan tali.” Amr berkata, “Tidak, potonglah ia ketika aku melakukan solat.” Ketika Amr sedang solat, maka tangannya dipotong dan dia tidak merasakan kesakitannya.

0 comments: