Mutiara Wahyu

Bab 16 Memusuhi Syaitan


                Iblis menjawab, “Dengan lima cara akan menghancurkan manusia. Tiga antaranya akan ku ceritakan padamu tapi yang dua tidak.” Kemudian Nuh berkata, “Apa yang dua itu?” Iblis menjawab, “Keduanya itu tidak mendustakan dan mengingkariku. Dengan keduanya kuhancurkan manusia iaitu rakus dan hasad. Dengan hasad aku dilaknati dan direjam. Adapun rakus, telah menyebabkan Adam terkeluar dari Syurga. Maka aku menggodanya dengan kerakusan.”

Lorong lain adalah kenyang makan meskipun halal. Sebab kenyang akan menguatkan syahwat sebagai pedang syaitan.

                Telah dirawikan bahawa Yahya as Nampak Iblis membawa penjerat lalu Yahya bertanya, “Ya Iblis penjerat apa itu?” Iblis berkata, “Inilah syahwat kupakai menjerat manusia.” Nabi Yahya berkata, “Adakah aku akan dijerat?” Iblis menjawab, “Jika kamu kenyang, kuberatkan kau dari solat dan zikir.” Nabi Yahya bertanya lagi, “Adakah selain dari itu?”  Iblis menjawab, “Tidak.” Lalu Nabi Yahya berkata, “Kerana Allah semata, perutku takkan kupenuhi makanan selamanya.” Iblis juga berkata, “Demi Allah, aku akan menggoda manusia di sepanjang hayatnya.”

Adapun lorong iblis yang lain ialah suka berhias pada pakaian dan rumah oleh perempuan. Syaitan selalu menghasut orang untuk itu hingga dia kerugian umurnya dan takkan sedar sampai mati bahawa dia di jalan syaitan dan mengikut hawa nafsu yang berakibat buruk. Na’uzubillah.

Sedangkan tamak juga adalah lorong iblis.

Demikian pula sifat tergesa-gesa termasuk lorong syaitan. Rasulullah SAW bersabda:
“Tergesa-gesa itu dari syaitan dan berhati-hati itu dari Allah. Ketika tergesa-gesa syaitan meniupkan kejahatannya kepada seseorang sekira dia tidak tahu.”

Kemudian bakhil dan takut fakir juga merupakan lorong iblis. Tidak sedekah dan infak.

Demikian halnya sebagai lorong syaitan. Iaitu fanatic kepada mazhab, syirik, merosakkan abid dan fasik.

Bahkan suuk zan terhadap kaum muslimin, juga lorong syaitan. Maka wajib bagi seseorang menghindarkannya. Sesungguhnya orang yang suuk zan amat keji batinnya.

0 comments: