Mutiara Wahyu

Bab 19 Khusyuk Dalam Solat

Amal ham yang diperiksa pertama kali di Hari Kiamat adalah solat. Jika sempurna diterimalah ia dan seluruh amalnya. Jika ternyata kurangm ditolak ia dan seluruh amalnya. Rasulullah SAW bersabda, 

"Solat wajib itu ibarat timbangan. Siapa menyempurnakan akan mendapat balasannya."

Baginda juga bersabda:

"Siapa solat tepat waktunya, menyempurnakan wudhuk, rukuk dan sujud serta khusyuk, naiklah solat itu bagai telur kuning dan berkata, "Semoga Allah menjagamu sebagaimana engkau menjagaku," Dan siapa solat tidak tepat pada waktunya, tidak pula menyempurnakan wudhuk, rukuk, sujud dan khusyuknya, naik ia seperti hitam pekat dan berkata, "Semoga Allah mensia-siakannya seperti engkau mensia-siakanku," Lalu Allah membungkusnya seperti membungkus pakaian manusia dan melemparkannya ke mukanya."

Sesetengah ulama berkata, "Orang solat ibarat pedagang yang tidak untung sebelum menerima modal. Demikianlah pula orang solat. Tidak diterima sunatnya sebelum dia lakukan yang fardhu." Abu Bakar ra berkata, "Jika datang solat, berdirilah ke Neraka Tuhanmu yang kau nyalakan lalu kau padamkan."

Baginda bersabda:

"Jika solat tidak menghalangi kejahatan dan kemungkaran seseorang, maka bertambah jauh dia dari Allah. Dan solat orang yang melambat-lambatkannya takkkan mencegah kejahatan dan kemungkaran."

Baginda bersabda:
"Betapa banyak orang berdiri solat. Namun yang didapatinya hanyalah kesusahan. Tidak lain adalah orang yang melengah-lengahkkannya."

1 comments:

Santri blog said...

Artikel yg menarik gan